کار تسمه تایمینگ چیست؟
تسمه تایم که در قسمت داخلی خود دارای دندانه های عاج دار است، توسط پولی دندانه دار به سر میل لنگ اتصال پیدا کرده و باعث گردش پولی دندانه دار میل بادامک در قسمت سر سیلندر موتور خودرو می شود و گردش میل بادامک باعث بالا و پایین رفتن سوپاپها در زمان معینی که ،نیاز است به محفظه احتراق موتور سوخت و هوا وارد شود و یا دود خارج گردد. به این زمان معین و مشخص تایمینگ میگویند.
در خودروهای مدل قدیمی از زنجیری شبیه به زنجیر دوچرخه ولی بصورت چند قلو برای گرداندن میل بادامک استفاده میکردند. چرخ دنده و زنجیر باعث ایجاد سر و صدا و وزن در موتور خودرو می شدند. اما در خودروهای جدید که دارای موتور های با تراکم بالا میباشند و معمولا سر پیستون صاف هستند برای افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت از تسمه تایم استفاده می کنند که در صورت خرابی دندانه ها و یا بریدن تسمه تایم، میل بادامک اصطلاحا از تایم افتاده و سوپاپهایی که نابهنگام باز شده و پایین آمده اند با سطح بالای پیستون برخورد میکنند. و باعث خرابی پیستون و کج شدن سوپاپها و یا خرابی سیلندر و سرسیلندر و شاتونها موتور خودرو خواهد شد در این وضعیت موتور خاموش شده و تا تعمیر کلی و نصب تسمه تایم جدید روشن نمیشود.

چه عواملی که باعث پارگی تسمه تایم و یا خروج موتور خودرو از تایمینگ میشوند:
۱- استفاده زیاد از دورهای بالای موتور خودرو بخصوص در دورهای بیش از چهار هزار دور در دقیقه و انجام شتابگیری ناگهانی مثبت یا به اصطلاح تیک آف و یا کاهش شتاب ناگهانی منفی با استفاده از موتور  یا به اصطلاح معکوس کشیدن.
۲- عدم استفاده از دنده متناسب با قدرت و سرعت خودرو، اصطلاحا دنده مرده هنگام رانندگی در سربالایی و موانع ، باعث فشار نا متعارف بر روی سوپاپهای موتور و در نتیجه مقاومت میل بادامک برای گردش روان توسط  تسمه تایم می شود.
۳- خرابی بلبرینگ هرزگرد تسمه سفت کن و گیرپاژ کردن آن ،باعث پارگی و کشیدگی یا رد کردن و بریدن دندانه تسمه تایم خواهد شد. معمولا کار کرد زیاد و یا سفت بودن زیاد تسمه تایم عامل خرابی هرزگرد میشود، تسمه تایم باید بین ۲ الی ۳ میلیمتر قابلیت انعطاف داشته باشد. و با با دستگاه مخصوص سفتی آن تنظیم شود.
۴- نصب تسمه تایم بی کیفیت و تقلبی که توان تحمل فشار و کار زیاد را ندارد. ( تسمه نو در سطح بیرونی و داخلی بر اثر تا کردن برای آزمایش نبایستی ترک و شستگی دیده شود. و یا الیافی از آن در حال جدا شدن باشد و یا حتی یکی از دندانه های آن مشکل داشته باشد. تسمه هایی که بشکل تا خورده نگهداری شده اند و یا اشیاء دیگری روی آنها گذاشته شده اند. دچار مشکل خواهند شد.)
۵- روغن ریزی سر میل لنگ و چرب شدن تسمه تایم.
۶- عدم استفاده از خودرو بمدت طولانی

                    (ضمنا تا رفع مشکل کامل تسمه تایم باید از استارت زدن بیهوده موتور خودرو ، برای جلوگیری از آسیب بیشتر پرهیز کرد (

آسیبهای ناشی از رد کردن و یا جدا شدن دندانه های تسمه تایم :

 اگر موتور روشن باشد یا خودرو در حال حرکت باشد و تسمه تایم یک دنده رد کند یا دچار پارگی شود و راننده سریعا ، دنده خودرو را در وضعیت دنده خلاص قرار ندهد. چون میل لنگ موتور در حال گردش بر اثر حرکت چرخها میباشد باعث بالا آمدن پیستون میگردد ، در این وضعیت سر پیستون به ته سوپاپهایی که پائین مانده اند، برخورد میکند و موجب آسیب به سوپاپ و پیستون و یا سایر اجزاء موتور خودرو می شود. بنابراین تعویض بموقع تسمه تایم، باعث جلوگیری از آسیب به موتور خودرو میگردد. هنگام تهیه تسمه تایم نو، به جنس آن از نظر کیفیت و استحکام دندانه ها، به علت حساسیت ، حتما توجه کنید و نگذارید مکانیک هر نوع تسمه تایم نامرغوبی را نصب نماید.

زمان تعویض تسمه تایم:

زمان تعویض تسمه تایم از 60 هزار کیلومتر ( رانندگی با شتابهای منفی و مثبت زیاد و با دور موتور بالا ، دنده مرده ، ایستایی و عدم کارکرد خودرو به مدت طولانی ، گذشت زمان زیاد حدود سه سال از آخرین نصب و تعویض تسمه تایم ، صدا دار شدن بلبرینگ تسمه سفت کن ، روغن ریزی سر میل لنگ ، تسمه نامرغوب و بی کیفیت، تسمه تایم بیش از حد سفت ) و تا 80 هزار کیلومتر ( رانندگی ملایم و پیوسته و با دور موتور متوسط و گذشت زمان حدود دو سال) متغییر میباشد .